سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :15169
تعداد کل یاداشته ها : 20
103/2/8
4:50 ع

عقل مظلوم و عشق شورانگیز و زیبا عقل محکوم و عشق در اوج..روزهایی زندگی کردی که عاشق بودی و دوست داشتی حاضر بودی مسولیت بپذیری روزهایی که تستوسترون تو وجود ترشح میشد و تو رو وادار می کرد برخیزی و حرکت کنی روزهایی که تکاپو داشتی..و بدون روزهایی که میخوابی روزهایی که کمک نمیکنی وقت هایی که خیر کسی رو نمیخواهی و وقت هایی که دنبال اضافه کردن نکته ای به هستی نیستی زندگی نمیکنی..برنامه داشته باش زندگی خودش بالاترین نعمته هزاران نکته و اتم و قانون نسبیت هست که انشتین ها و مار کوری هایی مثل شما را می طلبد حتی اگر اینها نباشی یه گاری هم به هستی اضافه کنی خودش اثرش را خواهد گذاشت یه کلمه اونی باش که خدا خلق کرده با تمام استعدادهایش و قابلیت هایش امروزه همه خبرهای المپیکی را میشنویم و میبینیم و اینها بندگان ناب خدایند که استعداد های مخلوق بودنشان را به رخ هستی میکشند و به شکوفایی انچه یه بنده سالم میتونه باشه و بشه رسیدن..تبارک الله..


95/5/26::: 2:17 ص
نظر()
  
  

 

صفحه اصلی > معاونت فرهنگی و دانشجویی > مرکز مشاوره دانشجوئی > مهارت های زندگی > تعریف مهارت های زندگی

7:24:01 PM

سیستم مدیریت آموزش-سما

معرفی معاونت فرهنگی و دانشجویی

مدیریت امور دانشجویی

اداره امور خوابگاهها

اداره تغذیه

اداره رفاه دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان

مرکز مشاوره دانشجوئی

امور فرهنگی و فوق برنامه

اداره تربیت بدنی

فرم ثبت نام کلاسهای ورزشی - خواهران

المپیاد علمی دانشجویی

آرشیو اخبار

 

    انسان برای زندگی مؤفقیت آمیز نیازمند برخورداری از آرامش ، سلامت و کار آمدی در ابعاد زیستی ، روانی و اجتماعی   می باشد . تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی تغییر و تحول در ساختار خانواده ، پیچیدگی و گسترش ارتباطات انسانی ، گستردگی و تنوع منابع اطلاع رسانی، افراد بویژه قشر جوان و نوجوان را با چالش ها واسترس ها و فشارهای متعددی روبه رو کرده است . مقابله مؤثر با این فشارها و چالش ها نیازمند توانایی های روانی _ اجتماعی است فقدان مهارتها و تواناییهای عاطفی ، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه ، با مسائل و مشکلات آسیب پذیر نموده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی ، اجتماعی و رفتاری قرار می دهد . در نتیجهنماینله با این مشکلات در سطوح درمانی (پیشگیری ثانویه و ثالث ) نه تنها هزینه های قابل ملاحظه ای را از نظر نیروی انسانی و مالی بر جامعه تحمیل می کند، بلکه اثر بخشی و  کار آمدی آن نیز بسیار محدود و در مواردی ناچیز است.

 

    با توجه به هزینه ها ی مالی و انسانی زیاد در سطح پیشگیری ثانویه و ثالث، صاحب نظران و متخصصان حیطه بهداشت روانی جهان سعی کردند تمام کوشش و توجه خود را حول محور برنامه های پیشگیری در سطح اول متمرکز سازند، بر همین اساس برنامه پیشگیری موسوم به "آموزش مهارتهای زندگی " در سال 1993 به منظور ارتقاء بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی از سوی سازمان بهداشت جهانی ( WHO) طراحی شده که و در سطح وسیع در کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد .

 

     مهارتهای زندگی به مهارتهایی گفته می شود که باعث افزایش توانایی روانی _‌ اجتماعی افراد می شود و فرد را قادر می سازد که به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی رو برو شود . هدف اصلی در واقع افزایش توانایی روانی _ اجتماعی و در نهایت پیشگیری از شکل گیری رفتارهای آسیب رسان به بهداشت و سطح سلامت و روان افراد است . در واقع یادگیری مهارتهای زندگی موجب افزایش " ظرفیت های روان شناختی " شده و توانایی شخص را در مواجهه با انتظارات و سختی های زندگی روزمره افزایش می دهد . هر قدر ظرفیت روان شناختی بالاتر و بیشتر باشد به همان اندازه شخص قادر خواهد بود سلامت روانی _ رفتاری خود را در سطح بهتری نگه داشته و با شیوه ای مثبت ، سازگارانه و کار آمد به حل و فصل مشکلات بپردازد .

 

    مهارتهای زندگی شامل مجموعه ای از تواناییهاست که قدرت سازگاری مثبت و کارآمد را افزایش می دهد . در نتیجه شخص قادر می شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسؤو لیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزانه زندگی به شکل مؤثر رو به رو شود . محققان تأ ثیر مثبت مهارتهای زندگی را در کاهش سوء مصرف مواد استفاده از ظرفیت ها و توانمندیها ی هوشی و شناختی ، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، افزایش     خود اتکایی، اعتماد بنفس، افزایش خودکارآمدی، ارتباط مؤثر و سایر تواناییهای روانی_ اجتماعی را مورد تأ یید        قرار داده اند . این مهارتها به عنوان روش عام پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعی مورد تأکید بوده است . فرایند نقش مهارتهای زندگی در ارتقاء بهداشت روان را به شکل زیر می توان نشان داد.

 

1- تمرین و تکرار در عمل

 

2- کسب مهارت های زندگی

 

3- کسب دانش

 

4- رفتار کارآمد    

 

5- نگرش و اثرهای مثبت

 

6- پیشگیری از مشکلات و ارتقای بهداشت روان        

 

یادگیری موفقیت آمیز مهارتهای زندگی که بر اثر تمرین و تکرار حاصل می شود ، نگرش فرد را در مورد خود و دیگران به طور مثبت تحت تأثیر قرار می دهد، علاوه بر این، نگرش دیگران را نیز در مورد فرد تغییر می دهد . و این اصل دو سویه ( تغییر نگرش خود و دیگران ) ارتقای بهداشت روان را شتابی دو چندان می بخشد .

 

انواع مهارتها

 

مهارتهای ده گانه ای که سازمان جهانی بهداشت بر آن تأکید داشته است عبارتند از :

 

1- مهارت خود آگاهی

2- ارتباط

3- روابط بین فردی

4- تفکر نقادانه

5- تفکر خلاق

6- تصمیم گیری

7- حل مسأله

8- مقابله با فشار

9- مقابله با هیجانهای ناخوشایند

10- همدلی

     با آموزش این مهارتها و تمرین آنها در عمل افراد یاد می گیرند که زندگی صحیح یک مهارت کلی است که  می توان با ماهر شدن در اجزاء آن ( خود آگاهی، همدلی ،‌مقابله با هیجانهای منفی و ...) به احساس رضایت و آرامش دست یافت.     

 

 

 

اثرات کاربرد مهارتهای زندگی

 

 الف: افزایش سلامت روانی و جسمی شامل:

 

- تقویت اعتماد به خویشتن و احترام به خود

 

- تجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با فشارها محیطی و روانی

 

- کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه ، مفید و سالم

 

 - ارتقای سطح رفتار های سالم و مفید اجتماعی

 

 ب: پیشگیری از مشکلات روانی ، رفتاری و اجتماعی شامل :

 

-  مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر

 

- بروز اختلالات روانی و مشکلات روانی _ اجتماعی

 

 - خود کشی در نوجوانان و جوانان

 

 - رفتارهای خشونت آمیز

 

 - شیوع ایدز

 

- بی بند و باری جنسی

 

 - افت و کاهش عملکرد تحصیلی

 

 از آنجا که افراد، بویژه قشر جوان و نوجوان و دانشجویان به لحاظ حساسیت دورا ن رشد و تحول و شرایط بحرانی این دوره با مشکلا ت، فشارها و چالشهای زیادی رو به رو می شوند و در رویارویی با این مسائل فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند، همین امر آنها را در مواجهه با مشکلات زندگی و مقتضیات آن آسیب پذیر می کند؛ دانشگاهها و مدارس و سایر مؤسسات که به نحوی با آموزش و پرورش قشر جوان و نوجوان سر و کار دارند و مسؤولیت

 

تغذیه ، پشتیبانی و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی آنان را به عهده دارند لازم است که با آموزش و پرورش این مهارتها ،

 

 قدرت سازگاری با مشکلات، رفتار مثبت و کار آمد را در آنان افزایش دهند، تا اینکه قادر شوند بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه وارد نمایند مسؤولیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرند و در برابر مسائل و مشکلات به شکل مؤثر عمل نمایند.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی


  
  
   1   2   3      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ فاصله..ادم ها از هم فاصله های دارند که باید اونو در یه تعادلئ حفظ کنند..همسر پدر مادر خواهر برادر..امیدوارم همیشه فاصله هاتون در تعادل باشه..اهای اونی که ناراحتی یا دلگیری داری فاصله نگیر................